دانلود کتاب رضاشاه از تولد تا سلطنت

رضا شاه از تولد تا مرگ
معرفی کوتاه کتاب

_____________

در این کتاب به بررسی اوضاع ایران و تاریخ دوران از تولد رضاخان ، تا به سلطنت رسیدن وی می پردازد. تمامی اتفاق های مهم تاریخی گفته می شود که چگونه رضاخان ، به رضاشاه تبدیل شود. و چگونه سلطنت از قاجاریه به پهلوی می رسد.

در زمان تولد رضاخان، که در الشت به دنیا آمد، اجداد رضاشاه در خدمت شاهان قاجار بودند. تا اینکه رضاشاه به دنیا آمد. پس از رسیدن به سنی، او را در قزاقخانه استخدام کردند.

با رسیدن ایران به دوران مشروطیت، رضاخان به عنوان افسر منتصب شد. او در جنگهای تبریز خوش درخشید.رضاخان همچنین به فتح تهران و خلع محمد علیشاه رسید . احمدشاه قاجار به سلطنت رسید و جنگهای رضاخان در آذربایجان ازسرگرفته شد.رضاخان با سپاهیان شاه مخلوع ، به جنگ برخواست و به جنگ های سالارالدوله رفت.

احمدشاه که آن زمان بسیار جوان بود در بهبوهه جنگ جهانی، مراسم تاجگذاری را انجام داد.  آلمان در بهبوهه جنگ، نفوذ بسیاری در ایران پیدا کرد و به دست بیگانگان افتاد. رضاخان به تهران رفت و ازدواج کرد. او نقشه کودتا داشت اما این کودتا نافرجام بود.

پس از مدتی او تصمیم به کودتای کوچکی گرفت. قرارداد 1919 در این زمان امضا شد. و به دوران جنگ های میرزا کوچک خان جنگلی رسید. شاه خوابی برای تولد یک پادشاه جدید دید! سال 1299 سالی سرنوشت ساز برای ایران و رضاخان بود. در این دوره ژنرال ادوموند ایرن ساید در ایران حضور پیدا کرد. مشیرالدوله از کار استعفا داد و سپهدار به جای او منتصب شد. احمدشاه که اوضاع ایران را نابسامان دید و کودتا پشت کودتا اتفاق می افتاد، آماده استعفا بود. پس از کودتا قزاق ها به سمت تهران راه افتادند و با کودتایی تهران را فتح کردند. سیدضیاالدین حکومت صدروزه بنا کرد و رضاخان به عنوان وزیر جنگ چهار دولت برگزیده شد. با رزم های داخلی و پی ریزی ارتش نوین ایران، رضاخان خود را بیش ازپیش قدرتمند نشان داد. همچنین او به عنوان وزیر جنگ مشیرالدوله نیز انتخاب شد. جنگ های آذربایجان ، سیمتقو و لاهوتی نیز آغاز شد.

در آن دوران شخصی بنام شیخ خزعل و ملوک الطوایفی در جنوب ایران (خوزستان) برخواستند و بین طوایف خود جنگهایی داشتند.

پس از اینکه رضاخان در آخرین دولت نیز به عنوان وزیرجنگ شناخته شد، سردار سپه در مقام ریاست وزرا گردید. پساز آن جنبش جمهوریت آغاز شد. توطئه های نفتی و قتل کنسولیار آمریکا اوضاع را مشوش کرد.

ملوک الطوایفی نیز در ایران پایان یافت. مجلس سردار سپه را رئیس کل قوا می داند. درآن دوران دیگر شاهنشاه منصب بسیار کمرنگی داشت. همچنین فعالیتهایی جهت خلع سلطنت قاجاریه انجام می شد.

سرانجام مجلس موسسان تصمیم گرفتند سلطنت پهلوی را به شاهنشاهی رضاشاه آغاز کنند.

✅ نام کتاب : رضاشاه از تولد تا سلطنت
✅ ژانر کتاب : تاریخی – زندگینامه
✅ تعداد صفحات :  817 صفحه
💰 قیمت کتاب : دانلود رایگان
✅ نویسنده : رضا نیازمند

اگر این کتاب رو خوندی حتما نکاتی ازش میدونی که بقیه میخوان بدونن، پایین برای ما بنویس..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رضا شاه از تولد تا مرگ
کتابهای پیشـنهادی برای شـما

_____________________________ _

تاریخ طبری
دو قرن سکوت
کتاب تاریخ ایران زمین
تاریخ شاهنشاهی رضا شاه پهلوی
کتاب تاریخ آمریکا
تقریرات مصدق در زندان
سبد خرید

ورود

حساب کاربری ندارید؟